در این مقاله از سایت Abazi.ir قصد بر این است که به بررسی خودروی Xpeng G6 و مقایسه آن با خودروی تسلا بپردازیم.
در بازار خودروهای برقی در حال رونق است و شرکتهای مختلف در سراسر جهان در حال تولید و عرضه مدلهای جدیدی از این خودروها هستند. در این میان، شرکت چینی Xpeng به عنوان یکی از بازیگران نوظهور در این عرصه، با رونمایی از جدیدترین محصول خود، Xpeng G6 2024، توجهها را به خود جلب کرده است.
این خودرو به عنوان رقیبی جدی برای تسلا مدل Y شناخته میشود و با ارائه امکانات و قیمتی رقابتی، میتواند سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دهد.
در این مقاله، به بررسی Xpeng G6 2024، مشخصات، امکانات و مقایسه آن با تسلا مدل Y میپردازیم.
کمپانی ایکس پنگ یکی دیگر از شرکتهای چینی تولیدکننده خودروهای برقی است که شاید تا به حال نامش را نشنیده باشید، اما باید با آن آشنا شوید. این شرکت که تنها یک دهه از تأسیس آن میگذرد، در حال حاضر پنج مدل خودروی متفاوت تولید میکند، ۱۵ هزار نفر را استخدام کرده و ظرفیت تولید سالانهی خود را تا ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو افزایش داده است. روند توسعهی ایکسپنگ از چین به اروپا در سال ۲۰۲۱ آغاز شد.
علاوه بر خودروهای برقی، این شرکت روی یک هواپیمای الکتریکی عمودپرواز (eVTOL) برای جابجایی دو مسافر در آسمان شهرها کار میکند و همچنین برای توسعهی دو خودروی برقی که در سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه خواهند شد، با فولکسواگن که ۵ درصد سهام ایکسپنگ را در اختیار دارد، همکاری میکند.
محصولات فعلی ایکسپنگ شامل سدانهای P5 و P7، شاسیبلند G9 (که ما به شدت از آن تحت تأثیر قرار گرفتیم) و یک MPV هفت نفره به نام X9 میشود. این خودروی جدید G6، یک رده پایینتر از G9 قرار میگیرد و به عنوان رقیبی مستقیم برای پرفروشترین خودروی الکتریکی، تسلا مدل Y، شناخته میشود.
G6 به زودی در چندین کشور اروپایی عرضه خواهد شد و این برند در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ در انگلستان، ایرلند، اسپانیا، پرتغال، یونان و ایسلند فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
با تمرکز بر سادگی، تنها سه مدل از خودروی Xpeng G6 برای انتخاب وجود دارد. همه مدلها به صورت کاملاً مجهز عرضه میشوند، از جمله سقف پانوراما، صندلیهای جلو و عقب گرمشونده (صندلیهای جلو تهویه نیز دارند)، سیستم صوتی با ۱۸ بلندگو و ۹۶۰ وات با قابلیت حذف نویز، دو شارژر بیسیم تلفن همراه با خنککننده داخلی، پمپ حرارتی و مشابه کیا و هیوندای، شارژ ۸۰۰ ولتی با قابلیت شارژ لوازم خانگی با خروجی ۳.۳ کیلووات.
تنها کاری که خریداران باید انجام دهند انتخاب یکی از پنج رنگ بدنه (نارنجی درخشان، مشکی، سفید، خاکستری یا نقرهای)، انتخاب بین فضای داخلی چرم مصنوعی مشکی یا سفید و تصمیمگیری در مورد نیاز به قلاب یدککش است. تمام شد! سازندگان آلمانی با علاقهشان به دریافت هزینه برای هر آپشن اضافی قابل تصور، باید به این سادگی ایکسپنگ توجه کنند.
فهرست مطالب
سه مدل خودروی Xpeng G6
سه مدل از خودروی Xpeng G6 وجود دارد که اولین مدل، “RWD Standard” نام دارد. این مدل از یک باتری ۶۶ کیلووات ساعتی بهره میبرد که نیروی خود را به یک موتور الکتریکی در محور عقب میفرستد. این ترکیب، توان خروجی ۲۵۸ اسب بخار و گشتاور ۴۴۰ نیوتن متر را ارائه میدهد که برای رسیدن از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۶.۹ ثانیه (ادعایی) کافی است.
طبق استاندارد WLTP، این مدل میتواند با یک بار شارژ مسافتی حدود ۴۳۵ کیلومتر را طی کند. همچنین، ایکسپنگ ادعا میکند که زمان شارژ باتری از ۱۰ تا ۸۰ درصد تنها ۲۰ دقیقه با حداکثر توان ۲۱۵ کیلووات است. قیمت این مدل در هلند، محل برگزاری تست این خودرو، از ۴۳ هزار یورو (۴۶ هزار و ۳۰۰ دلار) آغاز میشود. نکته مهم: این خودروی برقی ۲۹۹۰ یورو ارزانتر از تسلا مدل Y است.
مدل بعدی، “RWD Long Range” با قیمت ۴۸ هزار یورو است. این خودرو همچنان از یک موتور الکتریکی استفاده میکند، اما ظرفیت کل باتری آن به ۸۷.۵ کیلووات ساعت افزایش یافته است. قدرت خروجی نیز کمی بیشتر شده و به ۲۸۶ اسب بخار میرسد؛ در حالی که گشتاور همچنان همان ۴۴۰ نیوتن متر است.
نتیجه این ارتقا، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمی سریعتر یعنی ۶.۷ ثانیه است و همچنین، برد این مدل طبق استاندارد WLTP به ۵۷۰ کیلومتر میرسد. حداکثر توان شارژ نیز به ۲۸۰ کیلووات افزایش یافته است، بنابراین این مدل نیز میتواند در مدت زمان ۲۰ دقیقه (ادعایی) از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ شود.
معادل تسلا مدل Y در این رده، بردی برابر با ۵۹۸ کیلومتر طبق استاندارد WLTP دارد و تقریباً یک ثانیه سریعتر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد؛ اما ۱,۹۹۰ یورو گرانتر است.
در نهایت، ایکسپنگ مدل G6 AWD Performance را ارائه میدهد. احتمالاً حدس زدهاید که این مدل، همان مدلی است که به آن نیاز ندارید! این مدل با عملکردی در سطح ابرخودروها، میتواند هیجان را برای کودکان شما به ارمغان بیاورد، سگ خانگیتان را ناراحت کند و باعث شود دیگر سرنشینان در مورد انتخاب صبحانهشان تجدید نظر کنند.
این مدل با قیمت ۵۲ هزار یورو (که ۷ هزار یورو ارزانتر از تسلا است)، از همان باتری ۸۷.۵ کیلووات ساعتی بهره میبرد اما یک موتور الکتریکی دیگر نیز به محور جلو اضافه میکند تا به سیستم تمام چرخ محرک مجهز شود. مجموع قدرت خروجی این مدل ۴۷۶ اسب بخار و گشتاور آن ۶۶۰ نیوتن متر است (که حتی از لامبورگینی هوراکان هم بیشتر است) و زمان رسیدن از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۴.۱ ثانیه (ادعایی) است. البته برد این مدل به ۵۵۰ کیلومتر کاهش یافته و عملکرد شارژ آن تغییری نکرده است.
مدل Performance، مدلی است که واقعاً به آن نیاز ندارید؛ اما این همان مدلی است که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته است. دلیل این انتخاب این است که شرکتهای خودروسازی در رویدادهای مطبوعاتی به سختی میتوانند از به رخ کشیدن مدلهای برتر خود اجتناب کنند و به ندرت مدلهایی را ارائه میدهند که مشتریان واقعاً آنها را انتخاب خواهند کرد.
با این حال، خریداران این مدل تاپ باید چیز بیشتری از نشان «Performance» در عقب خودرو داشته باشند تا پرچمدار خودروی Xpeng G6 آنها را از مدلهای ارزانتر متمایز کند. استفاده از یک طراحی در کل این مدلها باعث کاهش هزینهها میشود و بدون شک برای خریداران مدلهای ارزانتر سودمند است؛ اما رینگهای متفاوت و بدنهای اسپرتتر میتوانست به تمایز بیشتر مدل Performance کمک کند.
طراحی ظاهری خودروی Xpeng G6
طراحی ظاهری خودروی Xpeng G6 چندان هیجانانگیز نیست، اما چراغهای جلویی و عقب بسیار باریک به آن کمک میکند تا (هرچند به مقدار کمی) از سایر خودروهای برقی این بخش که شبیه به هم هستند، متمایز شود.
هرچند تمجید میکنیم که ایکسپنگ چنین رنگ نارنجی درخشان را در میان دریایی از رنگ خاکستری ارائه میدهد، اما خطوط مشکی روی هر گلگیر باعث میشود به نظر برسد که بخشهایی از بدنه خودرو جا افتاده است. شاید این فضا محل قرارگیری گلگیرهای برآمده مدل Performance باشد؟
شباهتهایی به مدل Y تسلا و فورد موستانگ Mach-E در نمای کلی این خودرو دیده میشود و در حالی که سقف شیبدار یک خودروی شاسیبلند کوپه معمولاً فضای سرنشینان عقب را کم میکند، G6 نسبتاً بلند (ارتفاع ۱,۶۵۰ میلیمتر در مقابل ۱,۶۲۴ میلیمتر برای مدل Y) از این مشکل اجتناب کرده است.
فضای زیادی در قسمت عقب وجود دارد و صندوق عقب بزرگی هم دارد، اما محفظه جلویی (frunk) ندارد. خوشحالیم که میبینیم ایکسپنگ اسپویلر عقب فعال G6 را برای بازار اروپا کنار گذاشته است، زیرا در خودروهای چینی، این اسپویلر بیشتر دید محدود شیشه عقب را که در حال حاضر هم چندان بزرگ نیست، کاهش میدهد.
نکات مثبت و منفی کابین خودروی Xpeng G6
نکات مثبت:
- صندلیهای چرم مصنوعی راحت
- سقف پانوراما
- شارژر بیسیم
- فضای جادار
- رابط کاربری سریع
- نمایشگر راننده
- دکمههای فیزیکی روی فرمان
نکات منفی:
- عدم وجود محفظه داشبوردی
- عدم روکش درِ خودروها
- استفاده از پلاستیک ارزانقیمت
- زاویه دید محدود نمایشگر راننده
- عدم وجود نمایشگر هدآپ
طراحی:
- طراحی کلی شبیه به مدل Y تسلا و فورد موستانگ Mach-E است.
- فضای سرنشینان عقب و صندوق عقب جادار است.
- چراغهای جلویی و عقب باریک، G6 را از سایر خودروهای برقی متمایز میکند.
- رنگ نارنجی درخشان در میان دریایی از رنگ خاکستری خودروی برقی، جذاب است.
- خطوط مشکی روی گلگیرها، ناقص به نظر میرسد.
- اسپویلر عقب فعال در بازار اروپا حذف شده است.
کابین:
- کیفیت مواد در قسمتهای پایینی کابین پایین است.
- صندلیهای چرم مصنوعی راحت هستند.
- سقف پانوراما، کابین را روشن میکند.
- فضای کافی برای نگهداری وسایل وجود دارد.
- رابط کاربری سریع و بصری است.
- نمایشگر راننده مفید است.
- دکمههای فیزیکی روی فرمان برای تنظیمات مختلف وجود دارد.
- هیچ محفظه داشبوردی وجود ندارد.
- درِ خودروها روکش نشدهاند.
- زاویه دید نمایشگر راننده محدود است.
- هیچ نمایشگر هدآپ وجود ندارد.
مقایسه خودروی Xpeng G6 با تسلا مدل Y
خوودروی Xpeng G6 و Tesla Model Y دو شاسی بلند برقی میانسایز هستند که در بسیاری از جهات با یکدیگر رقابت میکنند. هر دو خودرو برد رانندگی مناسب، سیستمهای سرگرمی و اطلاعات پیشرفته و عملکرد خوبی دارند.
ویژگی | Xpeng G6 | Tesla Model Y |
---|---|---|
قیمت | هنوز اعلام نشده، احتمالاً رقابتی خواهد بود | از 54,990 یورو |
برد رانندگی | تا 500 کیلومتر | تا 533 کیلومتر |
شارژ | شارژ فوق سریع، 10 تا 80 درصد در 30 دقیقه | شارژ سریع، 10 تا 80 درصد در 60 دقیقه |
فضای داخلی | جادار برای 5 نفر | جادار برای 5 نفر |
سیستم سرگرمی و اطلاعات | 15 اینچ لمسی، رابط کاربری بصری | 15 اینچ لمسی، رابط کاربری بصری |
عملکرد | 0 تا 100 کیلومتر در ساعت در 4.8 ثانیه | 0 تا 100 کیلومتر در ساعت در 5.8 ثانیه |
ویژگیهای ایمنی | ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار نقاط کور | ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار (اختیاری) |
خلاصه مطلب اینکه خودروی XPeng G6 مسئولیت سنگینی بر دوش دارد. این اولین خودرویی است که قرار است پیشرو گسترش برند چینی ایکسپنگ در انگلستان باشد و وظیفه اصلی آن کم کردن قابل توجه فروش تسلا مدل Y است. خودروی Xpeng G6 خودرویی تاثیرگذار است، از شارژ فوق سریع، برد مناسب، سیستم سرگرمی و اطلاعات بصری و کاربرپسند تا عملکرد پرقدرتش، این شاسی بلند برقی جدید، خودرویی بسیار توانمند است.
مطمئناً، شاید کمی از ویژگیهای درخشان پویایی تسلا را نداشته باشد، اما اگر شرکت نوظهور ایکسپنگ بتواند به وعده قیمتگذاری رقابتی عمل کند، فکر میکنیم خودروی Xpeng G6 کاملاً میتواند برنده باشد.
تاریخ آخرین آپدیت: ۲۵ام خرداد ۱۴۰۳