واقعیت مجازی (VR) دیگر محدود به بازیها و سرگرمیها نیست. روندهای فعلی نشان میدهند که این فناوری در صنایع مختلفی از جمله بهداشت، آموزش، سرگرمی، گردشگری و کسبوکارها کاربرد دارد. اما مهمتر از آن، بازیگران اصلی این صنعت، به ویژه در بخش بازاریابی، همچنان در حال بررسی راههایی برای بهرهبرداری از پتانسیل عظیم فناوری VR هستند.
VR به کسبوکارها کمک میکند تا عملیات خود را بهبود بخشند. کارمندان میدانی میتوانند به صورت مجازی سناریوهای شبیه به زندگی را تجربه کنند تا وظایف خود را انجام دهند. در همین حال، مصرفکنندگان، سرگرمی را در سطحی دیگر تجربه میکنند و میتوانند مطالب دقیقتری برای بررسی محصولات داشته باشند.
اگر به هر طریقی در کسبوکار هستید، نمیتوانید از آنچه در این زمینه اتفاق میافتد بیخبر باشید. در این مقاله، آخرین روندهای صنعت واقعیت مجازی را از نقش این فناوری در بازیها و LMS سازمانی تا کاربرد آن در سفر و خرده فروشی، و همچنین چگونگی شکلگیری آینده این صنعت منحصر به فرد با توجه به اختلالات ایجاد شده توسط ویروس کرونا، ارائه میدهیم.
شاید برای شما جالب باشد که مقاله مشابهی درباره ابزارهای ساخت بازی با هوش مصنوعی را مطالعه کنید.
واقعیت مجازی چیست؟
واقعیت مجازی (Virtual Reality یا VR) یک فناوری کامپیوتری است که به کاربر اجازه میدهد تا به صورت تعاملی با یک محیط سهبعدی شبیهسازی شده ارتباط برقرار کند. با استفاده از هدستهای مخصوص و سایر ابزارها، کاربر میتواند احساس حضور فیزیکی در یک دنیای مجازی را تجربه کند.
این فناوری با ایجاد تصاویری واقعگرایانه، صداهای فراگیر و گاهی اوقات حتی احساسات لمسی، یک تجربه غوطهور بسیار جذاب را برای کاربر فراهم میکند. واقعیت مجازی در حوزههای مختلفی مانند بازیهای کامپیوتری، آموزش، طراحی، پزشکی و حتی املاک و مستغلات کاربرد دارد.
چالشها و فرصتهای واقعیت مجازی
برخی از نقاط جهان به تدریج در حال پذیرش فرصتهای تجاری هستند که فناوری VR ارائه میدهد. با این حال، چندین مانع در پیشروی هموار فناوری VR وجود دارد. به دلیل نگرانیهای مداوم در مورد مسائل عملکردی و محدودیتهای فنی، تجربه کاربر به عنوان بزرگترین مانع برای بسیاری در هنگام فکر کردن به استفاده از محصولات واقعیت مجازی مطرح میشود.
ارقام خاص در روندهای بازار واقعیت مجازی نشان میدهد که این فناوری هنوز به مرحله بلوغ نرسیده است. عواملی مانند هزینهها، دسترسی و ایمنی باعث میشود بسیاری از کسبوکارها برای تعهد کامل به فناوری VR تردید کنند. با این وجود، این عوامل مانع از این نمیشوند که آخرین روندهای واقعیت مجازی بتوانند بسیاری از صنایع را متحول کنند.
در سال 2019، حدود 42.9 میلیون نفر در ایالات متحده از VR استفاده میکردند. این رقم حدود 13% از کل جمعیت ایالات متحده را نشان میدهد. در سطح جهانی، ارزش بازار نرمافزار و سختافزار VR در سال 2020، 2.6 میلیارد دلار برآورد شد.
پیشبینی میشد که این رقم تا سال 2023 به 5.1 میلیارد دلار برسد (SuperData، 2020). با توجه به این ارقام، آینده واقعیت مجازی برای کسبوکارها و مصرفکنندگان یکسان امیدوارکننده است (The Boss Magazine).
در بخشهای بعدی، نگاه دقیقتری به وضعیت فعلی این فناوری خواهیم داشت.
1- واقعیت مجازی در بخش خرده فروشی
برخی از کسبوکارها شروع به استفاده از VR در سیستمهای آموزشی خود کردهاند. به عنوان مثال، در چشمانداز خرده فروشی، فناوری VR به کارکنان اجازه میدهد تا خود را در یک محیط مجازی غوطهور کنند که در آن باید صفهای طولانی یا شلوغی خریداران در فروشگاه را مدیریت کنند. این امر نیازی به اختلال در عملیات روزانه کسبوکار برای آموزش کل تیم را از بین میبرد.
والمارت از این تکنیک برای آمادهسازی کارمندان خود برای خریداران جمعه سیاه استفاده کرد. این شرکت با سازنده VR Stivr، همکاری کرده است که همچنین به بازیکنان NFL از طریق فناوری VR کمک کرد تا آموزش ببینند. والمارت کارمندان خود را در معرض شبیهسازی سناریوهای دنیای واقعی قرار داد. سپس از کارمندان خواسته شد تا براساس آنچه در صحنههای ایجاد شده توسط بینایی تولید شده توسط رایانه دیدند، انتخاب کنند.
هدف VR در آموزش، ترسیم صحنهها و آمادهسازی کارمندان برای مقابله با موقعیتهایی مانند هجوم تعطیلات یا رسیدگی به مسائل غیرمنتظره رایج در بخش خرده فروشی است.
در کل، 57.4 میلیون کاربر VR در ایالات متحده وجود دارد (eMarketer، 2020) و بخش خوبی از آن برای بخش خرده فروشی استفاده میشود (9.5 میلیون تا سال 2020). با این حال، یک مطالعه پیشبینی میکند که تعداد کل کاربران VR در بخش خرده فروشی تا سال 2025 به 31.5 میلیون نفر خواهد رسید (Statista، 2016).
به غیر از آموزش کارکنان خرده فروشی، VR همچنین برای بهبود و سادهسازی تجربه خرید آنلاین مشتریان استفاده خواهد شد. در حالی که AR (واقعیت افزوده) به شکل اتاقهای پرو مجازی با قدرت AR مدتی است وجود دارد، پیشبینی میشود که VR با تسهیل فروشگاههای مجازی وارد صنعت شود (PYMNTS، 2019).
یکی از چالشهای بخش خرده فروشی، هزینه فناوری VR است. استفاده از پلتفرمهای نرمافزاری بودجهبندی میتواند تعیین کند که آیا چنین فناوری میتواند برای کسبوکارها مفید باشد یا خیر. به عنوان یک استراتژی، صاحبان کسبوکار تعداد افرادی که میتوانند از هدستهای VR استفاده کنند را محدود میکنند، در حالی که بقیه میتوانند از طریق یک مانیتور صفحه تخت تماشا کنند.
2- واقعیت مجازی در آموزش از راه دور
آموزش یکی از بخشهایی است که انتظار میرود از فناوری غوطهور مانند راهکارهای مدیریت یادگیری و VR استفاده کند (Perkins Coie، 2020). طبق وبسایت Koch، کاربرد فناوری VR در آموزش، بهبود نمره آموزشی را از پیش آزمون تا پس آزمون تا 20% تولید کرد.
واقعیت مجازی (VR) در دوران همهگیری کووید-19 به عنوان یک راهکار نوین و کارآمد برای آموزش از راه دور مطرح شد. با تعطیلی مدارس و دانشگاهها، VR امکان ایجاد کلاسهای درس مجازی تعاملی را فراهم کرد که دانشآموزان و دانشجویان میتوانستند در آنها به کاوش و یادگیری بپردازند. این فناوری با ارائه تجربیات یادگیری غنیتر و شخصیسازی شده، انگیزه دانشآموزان را برای یادگیری افزایش داد و به آنها اجازه داد تا به مکانهای تاریخی سفر کنند، آزمایشهای علمی انجام دهند و حتی در شبیهسازیهای پزشکی شرکت کنند. همچنین، VR محدودیتهای فیزیکی را از بین برد و دسترسی به آموزش باکیفیت را برای همه دانشآموزان، صرف نظر از شرایطشان، ممکن ساخت.
Google Expeditions اکنون به دانشآموزان اجازه میدهد تا با بازدید مجازی از موزه لوور درس تاریخ بخوانند و حتی با دایناسورها پرسه بزنند و کوه اورست را تجربه کنند. بهداشت، هوافضا و فناوری نیز تمرکز بیشتر سازندگان VR در بخش آموزش مانند Discovery Education، تولیدکننده پیشرو سفرهای میدانی VR هستند.
VR همچنین در آموزش نظامی و خلبانی بسیار مفید است. از چند سال پیش، سربازان جوان و موسسات آموزشی خلبانی، آموزش را به شکل شبیهسازیهای VR تجربه میکنند. این فناوری، همراه با بهترین نرمافزار eLearning، به سربازان کمک میکند تا برای موقعیتهای غیرمنتظره در میدان آماده شوند.
نرمافزارهای برتر LMS
Edmodo: یک راهکار یادگیری اجتماعی قدرتمند که از بحثهای آنلاین و مدیریت نظرسنجی برای مدارس، معلمان و دانشآموزان پشتیبانی میکند.
Schoology: یک سیستم مدیریت یادگیری نوآور که از طریق دورههای آنلاین از یادگیری مشارکتی پشتیبانی میکند.
Mindflash: یک نرمافزار LMS مبتنی بر ابری که برای سادهسازی یادگیری سازمانی و کمک به شرکتها در نظارت بر هزینههای آموزش کارمندان ساخته شده است.
Canvas LMS: یک سیستم LMS منبع باز که یک محیط یادگیری جذاب برای یادگیرندگان و معلمان ایجاد میکند.
3- واقعیت مجازی در تبلیغات بومی
تبلیغات یکی دیگر از بخشهایی است که انتظار میرود فناوری غوطهور مانند VR در آن به صورت نمایی رشد کند . پیشرفتهای بیشتر در فناوری VR به زودی به توسعهدهندگان اجازه خواهد داد تا قرارگیریهای برندسازی را به تجربیات مجازی اضافه کنند.
این نوع تبلیغات بومی ابتدا به عنوان تبلیغات درون بازی ظاهر شد. با پیشرفتهتر شدن فناوری VR، تجربیات VR میتوانند به زودی تبلیغات بومی را که از نظر جمعیتشناختی برای مصرفکنندگان فردی مرتبط است، ادغام کنند.
این روندهای آینده واقعیت مجازی به بازاریابی و تبلیغات در فضای VR اشاره دارند. همانطور که برندها با توسعهدهندگان محتوا همکاری میکنند، میتوانند تجربیات VR حیرتانگیزی را با محصولات خود به عنوان مرکز آن ارائه دهند. به عنوان مثال، استارتاپ اد-تک Immersv، حدود 10.5 میلیون دلار برای ویدیوهای 360 درجه، بازیها و تبلیغات واقعیت مجازی جمعآوری کرد. به طور مشابه، گوگل در کارگاه Area 120 خود آزمایشهای تبلیغاتی VR را اجرا میکند.
4- پیشرفتها در فناوری VR
فناوری VR مصرفکننده، به ویژه هدستهای VR، برای اولین بار در سال 2016 به بازار عرضه شد. با این حال، بخش سختافزار VR هنوز شاهد پیشرفتهای گسترده، عمدتاً به دلیل هزینههای بالا و کمبود قطعات، نشده است. خوشبختانه، به نظر میرسد که دوباره سرعت گرفته است، به ویژه در بخش بازی.
اوایل VR حول محور ویدیوهای 360 پیکسل میچرخید که منجر به تأثیر محدود بر کاربران میشد. با این حال، این روزها، ویدیوهای استریوسکوپی 5k و 8k، فناوری VR را با کیفیت بسیار بهبود یافته تقویت میکنند. شرکت واقعیت مجازی چینی Pimax اکنون هدستهای VR را ارائه میدهد که قادر به تجربه واقعیت مجازی 5k و 8k هستند و کارشناسان پیشبینی میکنند که شرکتهای VR بیشتری از آن پیروی خواهند کرد.
یکی دیگر از پیشرفتهای فناوری VR، قابلیت ردیابی چشم آن است. این هنوز در مراحل اولیه توسعه است و Pimax سازنده VR در حال کار بر روی عرضه یک ماژول ردیابی چشم برای هدستهای 8k و 5k خود است. هدستهای VR با ردیابی چشم میتوانند قدرت محاسباتی بیشتری را در جایی که کاربر به آن نگاه میکند اعمال کنند. این فناوری برای نمایش صحنههای مجازی پیچیده مفید است.
5- مدلهای ارزانتر VR
از نظر رشد فروش، VR با سرعت کمی شروع شد اما امروزه با ورود محصولات واقعیت مجازی ارزانتر به بازار در حال بهبود است. طبق گزارش Superdata، افزایش سالانه 30 درصدی در درآمد شرکتهای VR وجود دارد. در سال 2018، درآمدهای VR به 3.6 میلیارد دلار رسید.
Playstation VR سونی با 700000 دستگاه فروخته شده، بازار VR را رهبری میکند. این رقم بزرگترین تعداد در هر دسته از هدستهای موجود برای فروش در بازار است. در همین حال، Oculus Go مستقل، 550000 دستگاه و Oculus Rift متصل به رایانه شخصی، 160000 دستگاه فروخت.
هزینه VR اصلیترین چالش مصرفکنندگان است. تا حدودی میتوان آن را مقصر دانست که چرا فناوری VR نتوانسته انتظارات بسیار بالای کاربران را برآورده کند. زمانی که Oculus Rift در سال 2017 برای اولین بار وارد بازار شد، قیمت آن 599 دلار بود و خریداران هنوز باید رایانه شخصی سازگاری پیدا میکردند که بتواند نیازهای سختافزاری آن را برآورده کند، که حدود 1200 دلار هزینه داشت.
امروزه، با این حال، Oculus و سایر شرکتها مدلهای جدیدی را با هزینههای بسیار پایینتر معرفی میکنند. قیمتهای پایینتر این مدلهای VR به نوبه خود، علاقه مصرفکنندگان را برانگیخته است. نمونهای از این مورد Oculus Go است. این دستگاه برای اولین بار در سال 2017 با قیمت 199 دلار عرضه شد و به کاربران امکان میدهد تجربه کامل VR را داشته باشند.
مدلهای دیگر مانند Daydream گوگل، تجربه VR مبتنی بر گوشی هوشمند را تنها با 50 دلار ارائه میدهند. اگر میخواهید هزینه کمتری داشته باشید، Google Cardboard تاکنون ارزانترین است و تجربه قابل توجهی از VR را تنها با 20 دلار ارائه میدهد.
6- بازی با VR
بخش نرمافزار VR، 43% از ارزش خود را مدیون بخش بازی است. بنابراین جای تعجب نیست که بخش بازی همچنان در بازار VR سرمایهگذاری زیادی دارد. در واقع، درآمد بازیهای VR در حال حاضر 1.1 میلیارد دلار ارزش دارد و پیشبینی میشود تا سال 2024 به 2.4 میلیارد دلار برسد.
واقعیت مجازی در بازیها به کاربران توانایی کنترل و اصلاح محیط بازی را میدهد. اما با برجستهتر شدن همان فناوری در بخشهای دیگر، سهم بخش بازی در بازار در سالهای آینده کاهش خواهد یافت، طبق گفته کارشناسان.
شما میتوانید موفقترین پیادهسازیهای VR را در بخش بازی پیدا کنید. روندها و محتوای جدید و بهبودیافته بازیهای واقعیت مجازی با افزایش تقاضا برای بازیهای با قابلیت VR، همچنان وارد بازار میشوند. با هدستهای VR مانند Oculus Rift، گیمرها میتوانند موجودات 3 بعدی را در یک محیط مجازی پیشرفته تجربه کنند. بنابراین، رقابت برای معرفی پیشرفتهترین دستگاههای پوشیدنی و ورودی VR نیز به تمرکز بسیاری از توسعهدهندگان VR تبدیل شده است.
افزایش تقاضا برای بازیهای VR همچنین منجر به افزایش آگهیهای شغلی در بخش بازی میشود. از سال 2017 تا 2018، آگهیهای شغلی تا 17% رشد کرد. این فرصتهای شغلی شامل موقعیتهایی برای تهیهکنندگان بازی، طراحان، هنرمندان و برنامهنویسان است. نقشهای تجاری، فروش و بازاریابی نیز در بخش بازی تقاضا دارند.
تاریخ آخرین آپدیت: ۲۰ام شهریور ۱۴۰۳