محسن یوسفی کانال فیلمباز

محسن یوسفی: از DVD فروشی تا تولید محتوا به سبک فیلم باز

کافه گفتگو
زمان مطالعه: 13 دقیقه
5/5 - (1 امتیاز)

از آقای محسن یوسفی ، صاحب کانال یوتیوبی Filmbaz، بابت اینکه پذیرفتند میهمان این هفته کافه گفتگو باشند خیلی تشکر میکنم . کانال Filmbaz با محتوای ارزشمند و تحلیلی خود توانسته است مخاطبان زیادی را جذب کند و در دنیای رسانه‌های دیجیتال جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. در این مصاحبه قصد داریم با نگاهی عمیق‌تر به شخصیت، دیدگاه‌ها و تجربیات آقای یوسفی بپردازیم و از مسیر موفقیت او در این حوزه بیشتر بدانیم.

محسن یوسفی کانال فیلم باز
تصویر کانال یوتیوبی فیلم باز آقای محسن یوسفی

فهرست مطالب

سوال: آقای محسن یوسفی ضمن خوش‌آمدگویی به شما، لطفاً بیوگرافی کوتاهی در مورد خودتون بگید.

محسن یوسفی : خب، اول یه سلام میکنم به شما و همه کسایی که دارن این مصاحبه رو می‌خونن. واقعاً ازتون ممنونم که منو لایق دونستین و باهام مصاحبه کردین، باعث افتخاره. اگه بخوام یه بیوگرافی مختصر بدم، شاید چیزی که برای خیلیا جالب باشه اینه که من 33 سالمه. فکر می‌کنم این واسه خیلی از مخاطبا عجیب باشه. من دهه شصتی‌ام، البته سال 69 به دنیا اومدم. یه چیز دیگه هم که ممکنه برای مخاطبا عجیب باشه، اینه که من وسط تهران زندگی می‌کنم و تو ایرانم، چون خیلی وقتا تو کامنتا می‌بینم که برای مردم عجیبه و خیلی‌ها فکر می‌کنن من خارج از ایران زندگی می‌کنم.

رشته‌ تحصیلی من لیسانس مدیریت بازرگانیه، ولی حدود 10 سال پیش ترک تحصیل کردم و وارد بازار کار شدم. یه اشتباهی که کردم این بود که بعد از فارغ‌التحصیلی سعی کردم تو رشته خودم کار پیدا کنم، که به نظرم اشتباه بود. اولین درآمد و شغل من از سینما بود. من تو مدرسه DVD فیلم می‌فروختم، البته قاچاقی! پرفروش‌ترین فیلمی هم که فروختم، فیلم 300 بود. فکر کنم سال 86 یا 87 بود که من دوم یا سوم دبیرستان بودم.

حدود 70 تا DVD فروختم. اون موقع DVD خام 200 تومن بود و من هر کپی فیلم رو 1500 تومن می‌فروختم. اون موقع دلار 1000 تومن بود، یعنی هر فیلمم رو 1.5 دلار می‌فروختم. چون اون زمان اینترنت خیلی کم بود، Dial-up بود و ADSL هم خیلی محدود، کامپیوتر خونگی هم خیلی کم بود. به همین دلیل مردم دسترسی زیادی به فیلم نداشتن و اگه جایی پیدا می‌کردن، حاضر بودن پول خوبی براش بدن.

من 17 سالم بود و از این کار درآمد خوبی داشتم. ولی بعد فارغ‌التحصیلی خواستم از رشته‌ام پول دربیارم که خیلی موفق نبودم، تا اینکه سال 1399 کانال یوتیوبی “فیلم‌باز” رو راه انداختم و به جرات می‌تونم بگم بهترین کاری بود که تو زندگیم انجام دادم. مهم‌ترین دستاورد زندگیم هم همین کانال یوتیوبیه و فکر نمی‌کنم چیزی مهم‌تر از این داشته باشم.

سوال:آقای محسن یوسفی چی شد که به فکر راه‌اندازی کانال یوتیوبی Filmbaz افتادید؟ ایده اولیه از کجا اومد؟

محسن یوسفی :  اصلی‌ترین دلیلش کرونا بود. من تو یه شرکتی کار می‌کردم که تو بخش بازاریابی بود، ولی شرکت لوله‌های ساختمانی می‌فروخت. تو شرکت همه کاری می‌کردم به جز بازاریابی! تو بخش بازاریابی بودم، ولی عملاً از تعویض ویندوز و فرستادن نامه گرفته تا جا به جا کردن چک، همه کار می‌کردم، ولی کاری که براش درس خونده بودم، یعنی بازاریابی، رو انجام نمی‌دادم. سال 99 به خاطر کرونا، خیلی از شرکت‌ها تعدیل نیرو کردن و منم کارم رو از دست دادم. بازار تو رکود بود و نمی‌تونستم شغل جدیدی پیدا کنم.

حدود یه سال بود که تو ذهنم بود کانال یوتیوبی راه بندازم، ولی هیچ وقت اولویت زندگیم نبود و بهش به چشم یه شغل نگاه نمی‌کردم، بیشتر یه سرگرمی و تفریح بود. انگیزه‌ای هم براش نداشتم، چون دغدغه اصلی‌ام درآمد بود. اما وقتی سال 99 بیکار شدم، کانال رو شروع کردم. با اینکه شروع کرده بودم، هنوز جدی نمی‌گرفتم و فکر می‌کردم وقتی دوباره کار پیدا کنم و درآمد خوبی داشته باشم، این کانال رو رها می‌کنم. حتی یه سال بعد از اینکه کانال راه افتاد و مانیتایز شد و ازش درآمد داشتم، باز هم خیلی جدی نمی‌گرفتم.

اون زمان که کانال رو راه انداختم، سال 99، کانال‌های یوتیوب فارسی خیلی کم بودن. به جز چند نفر مثل “میا پلیز” و “آریا کئوکسر” که الانم خیلی فعال هستن، کسی خیلی تو یوتیوب فارسی فعالیت نمی‌کرد. بیشتر آدمایی که میومدن یوتیوب، کانال‌های خارجی رو نگاه می‌کردن. منم خیلی علاقه به فیلم داشتم و ساعت‌ها وقت می‌ذاشتم تا تحلیل‌های مختلف رو ببینم. کار به جایی رسیده بود که وقتی تحلیل‌ها رو می‌دیدم، می‌تونستم سوتی‌های اونا رو بگیرم و فکر می‌کردم که می‌تونم تحلیل‌های بهتری ارائه بدم.

وقتی تو اون شرایط بودم، با خودم گفتم: “من می‌تونم تحلیل فیلم بذارم و حتی کامل‌تر از این‌ها بگم.” می‌دونستم که یوتیوبرهای ایرانی از کانال‌های خارجی الهام می‌گیرن، ولی باز برام جالب بود که یه ایرانی داره محتوا تولید می‌کنه. همین باعث شد که به ذهنم برسه، با اینکه نمونه‌های خارجی وجود داره، من می‌تونم محتوای فارسی تولید کنم، با سبک و اطلاعات خودم و شاید مردم ازش خوششون بیاد.

علاوه بر همه اینا، چیزی که منو بیشتر ترغیب می‌کرد، علاقه‌م بود. تو هر جمعی که باشم، راجع به فیلم حرف می‌زنم و همیشه دوست داشتم یه جامعه‌ای درست کنم که بتونم باهاشون درباره فیلم صحبت کنم.

قوی سیاه محسن یوسفی
تصویری از ویدئوی قوی سیاه محسن یوسفی در کانال فیلم باز

سوال: آقای محسن یوسفی می‌تونید از چالش‌هایی که در ابتدای راه‌اندازی کانالتون داشتید برامون بگید؟ چطور تونستید بر اون‌ها غلبه کنید؟

محسن یوسفی :  هر کسی که کانال یوتیوبش رو راه می‌ندازه، یه سری چالش‌های جدی براش به وجود میاد. چون بیشتر از اینکه فقط یه صفحه اینترنتی باشه، در واقع مثل یه کسب و کاره. میشه گفت شبیه راه‌اندازی یه شبکه ماهواره‌ایه، چون از جنبه‌های مختلف چالش‌های زیادی رو تجربه می‌کنی. ضمن اینکه معمولاً کسی نیست که کمکت کنه و تنها هستی. این که یه نفر بخواد همه جنبه‌های یه کار رو به تنهایی پوشش بده، خیلی سخته. البته هر کسب و کاری اولش چالش داره. می‌خوام بگم راه‌اندازی یه کانال یوتیوب دقیقاً مثل راه‌اندازی یه استارتاپ یا شغله.

بزرگترین چالش من تو این مسیر، یادگیری بود. اون موقع که من شروع کردم، هیچ آموزش درست و حسابی برای راه‌اندازی کانال یوتیوب وجود نداشت. مثلاً کانال “اسکیل وید” تازه شروع کرده بود و فقط 2000 تا سابسکرایبر داشت. عملاً هیچ اطلاعاتی درباره قوانین و کپی‌رایت یوتیوب به زبان فارسی پیدا نمی‌کردی. یوتیوب علاوه بر کپی‌رایت، قوانین تنبیهی زیادی هم داره که اگه رعایتشون نکنی، ممکنه استرایک بگیری. من مجبور بودم از کانال‌های خارجی آموزش‌ها رو یاد بگیرم. ولی الان اوضاع خیلی بهتر شده و کسانی که الان می‌خوان شروع کنن، با این چالش‌ها مواجه نیستن چون کانال‌های آموزشی بیشتری در دسترسه.

یه چالش دیگه، بحث تجهیزات بود. حداقل تجهیزاتی که لازم داری، دوربین و میکروفونی هست که بتونه صدا و تصویر باکیفیت بگیره. یه سیستم خوب هم نیاز داری که بتونی ویدیوها رو ادیت کنی و خروجی باکیفیت بگیری. کلاً امکانات یکی از چالش‌های مهمه. البته یادگیری ادیت ویدیو و صدا برای من اون موقع چالش بود، ولی خوشبختانه خیلی زود یاد گرفتم و پشت سر گذاشتم.

یکی از چالش‌های مهم برای کسایی که تازه شروع می‌کنن اینه که اوایل دیده نمی‌شی. با اینکه خیلی زحمت می‌کشی، ممکنه ویدیوهات بازدید زیادی نداشته باشه. ولی باید پشتکار داشته باشی، ناامید نشی و به کارت ادامه بدی.

سوال: آقای محسن یوسفی برای تولید محتوا در کانال Filmbaz چه مراحلی رو طی می‌کنید؟ از انتخاب موضوع تا ضبط و ویرایش و انتشار.

محسن یوسفی :  این مراحل بستگی به نوع ویدئو داره. بعضی وقتا یه ویدئو ساده‌س، مثلاً حقایق جالب درباره یه فیلم. مثلاً یکی از ویدئوهای من که در مورد مد مکس بود، خیلی مورد پسند مخاطب‌ها قرار گرفت. مهم‌ترین چیزی که بهش توجه می‌کنم اینه که موضوع ترند هست یا نه. یعنی موج‌های رسانه‌ای و اینکه چه چیزی الان داغه. ۹۰ درصد مواقع موضوعاتی که انتخاب می‌کنم به ترندها مربوط میشه. مثلاً همین ویدئوی مد مکس رو که در سال ۲۰۱۵ ساخته شده بود، وقتی منتشر کردم که پیش‌درآمد فیوریوسا منتشر شده بود.

گاهی اوقات موضوعاتی رو انتخاب می‌کنم که به ترند ربطی ندارن و بیشتر به علاقه شخصی خودم مربوط می‌شن. البته این موارد خیلی کم پیش میاد. اخیراً یه ویدئو در مورد سینمای ایتالیا منتشر کردم. من کانال رو به‌عنوان یه کسب‌وکار می‌بینم و گاهی موضوعاتی رو انتخاب می‌کنم که به نمایشگاه کانال مربوط باشه و باعث بشه کانال یه سطح بالاتر بره، مثلاً بررسی سینمای بین‌المللی یا موضوعات مشابه.

برای موضوعات ساده، مطالب مختلف رو بررسی می‌کنم و ساعت‌ها وقت می‌ذارم تا به زبان خودم ویدئو بسازم. برای ویدئوهای موشکافی عمیق  فیلم‌ها هم از دوستانم کمک می‌گیرم. یکی از این دوستانم همکلاسی دوران دبیرستانمه که به خاطر دوستی با من فیلم‌باز شده و همیشه با هم در مورد فیلم‌ها بحث می‌کنیم.

یه مجموعه روانشناسی به نام سیمیاروم با من همکاری می‌کنه و وقتی ویدئوی موشکافی می‌سازم، با این مجموعه هم مشورت می‌کنم. این مجموعه فیلم‌ها رو از نظر روانشناسی بررسی می‌کنن. یکی دیگه از دوستانم فلسفه خونده و از جنبه فلسفی بررسی می‌کنه. حتی خواهرم هم که فیلم‌باز حرفه‌ای هست، توی فیلم‌هایی با موضوعات فمنیستی به من کمک می‌کنه.

برای ساخت ویدئو، چندین ویدئوی خارجی از یوتیوب می‌بینم تا از دیدگاه‌های مختلف بررسی کنم. مراحل کار اینطوریه: اول ایده و بررسی، بعد نوشتن متن که معمولاً به صورت تیتروار می‌نویسم و بعداً به‌طور فی‌البداهه می‌گم. ضبط و ویرایش معمولاً بیشتر از یک ساعت طول نمی‌کشه و بعد برای ادیتور ارسال میشه. تیم ما دو تا ادیتر اصلی و یه ادیتور ذخیره و یک نویسنده داره. الان تیم پنج نفره‌ای داریم و برام افتخاره که چند نفر دیگه هم با من درآمد دارن.

موضوعات اخبار رو نویسنده انجام می‌ده و من فقط صدام رو ضبط می‌کنم و برای ادیتور می‌فرستم. بعضی ویدئوها شاید قبلش ۱۰۰ ساعت بررسی نیاز داشته باشن، مثل ویدئوی موشکافی قوی سیاه، و بعضی وقتا خیلی زمان کمی می‌بره.

محسن یوسفی
محسن یوسفی صاحب کانال یوتیوبی Filmbaz

سوال: آقای محسن یوسفی چه چیزی باعث شد به تحلیل و بررسی فیلم‌ها علاقه‌مند بشید؟ آیا از ابتدا به سینما و فیلم‌سازی علاقه داشتید؟

محسن یوسفی:  همونطوری که قبلاً گفتم، من قبلاً توی قاچاق DVD فعالیت می‌کردم و با اینکه خیلی وقت از اون زمان گذشته، هنوز هم خیلی از دوستام منو به نام “محسن DVD” تو گوشیشون ذخیره کردن. واقعاً نمی‌دونم چی شد که به فیلم علاقمند شدم. تو شرایطی که ما بزرگ شدیم، کمبود محتوا خیلی زیاد بود و نسل جدید شاید نتونه اینو درک کنه.

خونه ما تو خیابون جمهوری نزدیک کاخ مرمر بود و اونجا جو امنیتی زیادی حاکم بود و نمی‌تونستیم ماهواره داشته باشیم. تنها محتوایی که به دستمون می‌رسید از صدا و سیما بود. وقتی تو اون شرایط یک نوار ویدئویی فیلم به دستمون می‌رسید، شاید بعضی وقت‌ها ۵۰ بار هم همون فیلم رو می‌دیدیم. برای ما این یه دنیای جدید بود.

سال ۲۰۰۰ یعنی ۲۴ سال پیش، وقتی ۹ سالم بود، فیلم ماتریکس رو دیدم و برام خیلی عجیب بود. چون حتی سالی یه بار هم فیلم جدید به دستم نمی‌رسید. وقتی ۸ سالم بود، فیلم تایتانیک رو دیدم. با اینکه خانواده فکر می‌کردن دستم به اون فیلم نمی‌رسه، ولی من چندین بار اون فیلم رو دیده بودم. من غرق دنیای فیلم‌ها می‌شدم و احساسات جدیدی رو تجربه می‌کردم. چند سال بعد متوجه شدم که تو فیلم‌ها پیام‌های مخفی وجود داره که با بررسی عمیق‌تر میشه فهمید، مثل ظهور منجی تو فیلم ماتریکس.

من خیلی از محیط اجتماعی و یادگیری از جهان اطرافم رو از فیلم‌ها یاد گرفتم و گاهی حتی تصمیماتم رو شبیه فیلم‌هایی که دیدم می‌گیرم. همچنین علاقه زیادی به داستان‌ها و شخصیت‌پردازی‌های داستان داشتم و کلاً دوست داشتم ذهنم رو از دنیای واقعی ببرم به دنیای فیلم و با احساسات اون فیلم همراه بشم.

چیزی که باعث شد این کانال رو راه بندازم، نیاز به شنیده شدن و علاقه‌ام به صحبت کردن درباره فیلم‌هایی بود که دیدم. یادمه با خانواده داشتیم فیلم شاتر آیلند رو می‌دیدیم و تو یه صحنه وقتی بازیگر آب می‌خورد، لیوان تو دستش غیب شد. من با هیجان به خانواده گفتم، ولی برای اون‌ها اهمیت نداشت و فقط برای من مهم بود. به همین دلیل خواستم جامعه‌ای بسازم که تحلیل‌های ریز فیلم‌ها براشون مهم باشه و با هم در موردشون صحبت کنیم.

سوال: آقای محسن یوسفی به نظر شما چه عواملی باعث موفقیت یک کانال یوتیوبی می‌شه؟ چطور می‌شه مخاطبان بیشتری جذب کرد؟

محسن یوسفی:  مهم اینه که شما کاری کنید که الگوریتم یوتیوب از شما راضی باشه. اگر بتونید این کار رو انجام بدید، یوتیوب خود به خود ویدئوی شما رو پخش می‌کنه و موفق می‌شید. حالا الگوریتم یوتیوب چه چیزهایی رو در نظر می‌گیره؟ دو مورد خیلی مهم هستن: یکی نرخ کلیک و دیگری میانگین بازدید ویدئو. یعنی اینکه چند درصد از ویدئو رو وقتی ۱۰ هزار نفر دیدن، تماشا کردن. مسائل ترند هم خیلی مهم هستن. یوتیوب به مسائل جذاب توجه می‌کنه، پس شما باید ویدئویی بسازید که مردم دوست داشته باشن. نرخ کلیک به مسائل ترند مربوط میشه، اما اگر کیفیت ویدئو خوب نباشه، ممکنه مردم ویدئو رو ترک کنن. در نتیجه، محتوا برای نگه‌داشتن مخاطب خیلی اهمیت داره.

یوتیوب یه بازار محسوب میشه و ویدئوی شما مثل یه محصوله. همونطور که یه محصول باید کاربردی باشه، محتوای شما هم باید مفید باشه. حتی اگر محتوای طنز تولید می‌کنید، باید مردم رو بخندونه. اگر نتونه این کار رو بکنه، محصول شما به درد نمی‌خوره. مهمه که یوتیوب رو مثل یه بازار بدونید و به برند و محتوای خودتون اهمیت بدید.

یکی از عوامل مهم در رشد یک کانال، تداوم و نظم در انتشار محتواست. اوایل کار ممکنه عایدی نداشته باشید و انگیزه کمتری داشته باشید، اما نظم داشتن خیلی مهمه.

مسئله دیگه‌ای که اهمیت داره، اصالت و منحصر به فرد بودن کانال شماست. شاید افراد دیگه‌ای هم هستن که در مورد فیلم‌ها محتوا تهیه می‌کنن، ولی مخاطبان من حتی وقتی زیر محتوای کانال‌های دیگه کامنت می‌ذارم، می‌گن منتظر تحلیل فیلم باز هستیم. این به خاطر اینه که من فقط کپی نمی‌کنم و سبک خودم رو دارم.

تعامل با مخاطب هم خیلی مهمه. من همیشه کانال‌های مختلف رو دنبال می‌کنم و همه این کانال‌ها رو bookmark می‌کنم تا بدونم مردم چه مطلبی رو دوست دارن. به نظر من، خیلی اهمیت داره که تعامل داشته باشید و بدونید مخاطب شما چه موضوعاتی رو دوست داره.

یکی از مهمترین کارهایی که یوتیوبر انجام میده ایجاد کامیونیتی هست . افرادی که دور و بر خودتون جمع میکنید. بعد باید به تمام نیاز های این کامیونیتی در حوزه ای که کار میکنید باید پاسخ بدید. افرادی که در کانال من هستن به دنبال فیلم های هالیوودی هستن و نقد دوست ندارن پس من میام فقط فیلم های هالیوودی انتخاب میکنم و از فیلم های ایرانی محتوا تولید نمیکنم و اخبار و موشکافی قرار میدم.

باید به این فکر کنید که کامیونیتی شما جمعی از دوستانت هستند که برای تک تک اونها باید اهمیت قائل باشی و کامیونیتی خودت رو بشناسی و محتوای بی ربط تولید نکنی.

محسن یوسفی
محسن یوسفی صاحب کانال یوتیوبی Filmbaz

سوال: آقای محسن یوسفی با توجه به اینکه محتواهای کانال شما در مورد فیلم‌هاست، چه فیلم‌ها یا ژانرهایی مورد علاقه شخصی شماست؟

محسن یوسفی: پاسخ دادن به این سوال ممکنه کمی چالش‌برانگیز باشه. من به تمام ژانرها علاقه‌مندم، ولی داستان برای من خیلی اهمیت داره. کارگردان مورد علاقه‌ام کریستوفر نولان هست و فیلم‌هایی که ژانر معمایی و مرموز با تم دارک دارن رو خیلی دوست دارم. فیلم‌هایی مثل Inception، Interstellar و The Prestige که مشکلات عجیب و پر از سوال رو بررسی می‌کنن و در طول فیلم به تدریج به پاسخ اون‌ها می‌پردازن، واقعاً جذاب هستن. البته، اگر فیلمی با هر ژانری داستان خوبی داشته باشه، حتماً به تماشاش می‌نشینم و بهش علاقه‌مندم.

سوال: آقای محسن یوسفی تاکنون کدام یک از ویدئوهای شما بیشترین بازخورد رو داشته و چرا فکر می‌کنید اون ویدئو خاص توجه بیشتری جلب کرده؟

محسن یوسفی:  فیلم اوپنهایمر بیشترین بازخورد رو در کانالم داشت چون یه ترند بود. من برای ساخت ویدئوم سبکی رو طراحی کردم که هیچ نمونه‌ای توی یوتیوب ایرانی و خارجی نداشت و حسابی وایرال شد و نیم میلیون بازدید خورد. حتی توی توییتر هم پیشنهاد می‌شد. حدود ۱۰ روز برای این ویدئو تحقیق کردم، هم از نظر علمی بمب اتم رو بررسی کردم و هم به سوالات مخاطب‌ها که اگر می‌دونستن فیلم جذاب‌تر می‌شد، جواب دادم و این باعث شد که خیلی وایرال بشه.

یکی دیگه از ویدئوها موشکافی خاندان اژدها و ارباب حلقه‌ها بود. اون موقع ویدئوهای موشکافی توی یوتیوب فارسی رواج نداشت و من بی‌رقیب بودم. این موشکافی رو در حالی منتشر کردم که ادیتور نداشتم و ۴۸ ساعت تأخیر داشتم تا منتشرش کنم، ولی به خاطر اینکه موضوع ترند بود و محتوای مفیدی داشت، بازخورد خوبی گرفت.

ویدئویی که خیلی دوست دارم، تفسیر قوی سیاه بود. این ویدئو خیلی کار برد و مجموعه سیمیاروم با من تماس گرفت و تصمیم به همکاری با من گرفت. من این ویدئو رو خیلی دوست دارم و کامنت‌های خیلی خوبی هم گرفتم.

سوال: آقای محسن یوسفی چطور از انتقادات و پیشنهادات مخاطبانتون بهره می‌برید و آیا تا به حال بازخوردی بوده که روند کاری شما رو تغییر داده باشه؟

محسن یوسفی:  من همیشه کامنت ها رو می خونم ممکنه لایک نکنم ولی همه کامنت ها رو میخونم تا بدونم چه حرفی بیشتر تکرار شده و انتقاداتی که خیلی تکرار شده رو حتما مورد توجه قرار میدم. مثلا من تو ویدئوهای اولم خیلی تند صحبت میکردم و من با دوستام مشورت کردم و سعی کردم این مشکل رو حل کنم .

سوال: آقای محسن یوسفی به کسانی که می‌خواهند وارد دنیای یوتیوب و تولید محتوا بشن، چه توصیه‌هایی دارید؟

محسن یوسفی: برای شروع کار، حتماً اصول و قواعد کار رو یاد بگیرن و تا جایی که می‌تونن کانال‌های رقیب رو زیر نظر بگیرن، حتی کامنت‌های اون‌ها رو بخونن و نیازهای مردم رو شناسایی کنن. همچنین، باید اصالت کانال رو حفظ کنن و کپی‌برداری نکنن.

نکته دیگه‌ای که خیلی مهمه اینه که بدون ترس کارشون رو شروع کنن و بدونن که اولین ویدئوها کیفیت پایینی خواهند داشت. من چندین بار خواستم ویدئوهای اولم رو پاک کنم، ولی به عنوان یادگاری نگه‌شون داشتم تا بدونم از کجا شروع کردم.

گوش دادن به مخاطب و توجه به انتقادات و پیشنهادات هم خیلی مهمه. وقتی کانال کوچیکه، ممکنه نقدهای منفی زیادی دریافت کنید، ولی زیاد بهشون اهمیت ندید و فقط نقدهای سازنده رو جدی بگیرید.

سوال: آقای محسن یوسفی برنامه‌ها و اهداف آینده شما برای کانال Filmbaz چیه؟ آیا پروژه‌های خاصی در دست اقدام دارید؟

محسن یوسفی: برنامه‌های زیادی دارم و تو این چند سال بارها بهش فکر کردم و ایده‌های مختلفی دارم. مهم‌ترین کارم الان افزایش تیم فیلم باز هست. دوست دارم چند تا نویسنده به کانال اضافه کنم و ویدئوهایی بسازم که نویسنده‌شون خودم نباشم.

یکی دیگه از برنامه‌هام ساخت ویدئوهای مستند در زمینه سینماست، مثلاً مستندهایی درباره تاریخ هالیوود و چطور شکل گرفته. همچنین، همکاری با یوتیوبرهای دیگه هم توی برنامه‌ام هست. الان هم با حسین از کانال ارباب حلقه‌های فارسی همکاری می‌کنیم و قراره با هم روی ویدئو صحبت کنیم.

یکی از اهداف آینده‌ام اینه که تصویر خودم رو هم به ویدئوها اضافه کنم. تا الان فقط از ویس استفاده کردم، ولی این موضوع قراره تغییر کنه.

سوال: آقای محسن یوسفی با توجه به رشد سریع رسانه‌های دیجیتال، فکر می‌کنید در آینده چه تغییراتی در محتوای ویدیویی و نحوه انتشار آن ایجاد خواهد شد؟

محسن یوسفی: جواب به این سوال سخته، مثل سریال Black Mirror که می‌خواد آینده رو پیش‌بینی کنه. ولی تکنولوژی‌های جدید هر روز وارد می‌شن و سبک‌های جدیدی رو معرفی می‌کنن. مثلاً نتفلیکس که وقتی اومد، دیگه مردم نیاز نداشتن برن سینما و می‌تونستن از خونه خودشون فیلم‌ها رو ببینن. به نظر من، این سبک‌های جدید انتشار محتوا همیشه در حال تغییر و تحول هستن.

به نظرم تنوع محتوا خیلی بیشتر می‌شه و مخاطب می‌تونه هر سبکی که دوست داره رو پیدا کنه. محتوا بسیار در دسترس قرار می‌گیره و دیگه لازم نیست مخاطب خودش رو با محتوا تطبیق بده، بلکه همون سبک محتوایی که دوست داره رو می‌تونه پیدا کنه. هر روز که می‌گذره، تعامل با تولیدکننده محتوا هم می‌تونه خیلی راحت‌تر بشه.

سیلی زدن ویل اسمیت به کریس راک
تصویری از ویدئو محسن یوسفی درباره سیلی زدن ویل اسمیت به کریس راک

سوال: آقای محسن یوسفی لطفاً یک خاطره جالب یا به‌یادماندنی از مسیر کاری‌تون در Filmbaz با ما به اشتراک بگذارید.

محسن یوسفی: یکی از خاطرات خنده‌دار من اینه که لپ تاپم خراب شد و نمی‌توانستم خروجی بگیرم. چندین بار لپ‌تاپم در حین خروجی گرفتن داغ می‌کرد و خاموش می‌شد. همون موقع‌ها بود که ویل اسمیت یه سیلی به کریس راک زد. من هم اومیکرون گرفته بودم و مریض شده بودم، ولی با خودم گفتم این بهترین فرصت برای تعویض لپ‌تاپم هست.

خیلی از مردم متوجه نشده بودن چرا ویل اسمیت زد تو گوش کریس راک، چون اون به فیلم G.I. Jane اشاره کرده بود که تو ایران زیاد شناخته‌شده نیست و مردم جک رو متوجه نشدن. من از این موقعیت استفاده کردم و ۸ ساعت بعد از مراسم اسکار ویدئو رو نوشتم، ادیت کردم و منتشر کردم. نتیجه این شد که ویدئو حدود ۶۰ هزار بازدید گرفت. البته ویدئو کوتاه بود و درآمد زیادی نداشت، ولی با همون درآمد تونستم لپ‌تاپ جدید بخرم. من همیشه ویل اسمیت رو دعا می‌کنم که با اون کار زشتی که کرد، باعث شد من یه لپ‌تاپ جدید بخرم.

سوال: آقای محسن یوسفی بهترین کارتون از نظر خودتون کدوم کار هست؟

محسن یوسفی: بهترین کارم همون قوی سیاه بود که خیلی براش زحمت کشیدم و 10 یا 12 بار خودم نشستم نگاه کردم.

از شما آقای محسن یوسفی بابت وقتی که برای این مصاحبه گذاشتید سپاسگزارم. امیدوارم که همیشه موفق و خلاق در مسیر پیشرفت کانال Filmbaz باشید و منتظر محتوای جدید و هیجان‌انگیز شما هستیم.

تاریخ آخرین آپدیت:  ۵ام مهر ۱۴۰۳

پایان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید