در سال ۲۰۲۴، صنعت بازیهای ویدیویی با موج گستردهای از اخراج کارمندان مواجه شده است که تأثیرات قابل توجهی بر شرکتهای بزرگ و کوچک این حوزه گذاشته است. این مقاله به بررسی دلایل و پیامدهای اخراج کارمندان میپردازد و نگاهی به آینده این صنعت در مواجهه با این بحران خواهد داشت.
فهرست مطالب
شرکتهای بزرگ در مرکز طوفان
برخی از بزرگترین شرکتهای سازنده بازیهای ویدیویی مجبور به اخراج کارمندان تعداد زیادی شدهاند. مایکروسافت اعلام کرده که ۱۹۰۰ نفر از کارکنان خود در بخش بازیها را اخراج خواهد کرد.
این اخراجها پس از خرید ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت صورت گرفته است. شرکت Riot Games که سازنده بازی محبوب League of Legends، نیز اعلام کرده که ۵۳۰ نفر، معادل ۱۱ درصد از کارکنان خود را اخراج خواهد کرد. شرکت UNI که نرم افزارهای آن توسط بیش از یک میلیون سازنده بازی استفاده میشود، اعلام کرده که ۱۸۰۰ نفر، معادل ۲۵ درصد از کارکنان خود را اخراج خواهد کرد. این چهارمین دوره اخراج کارمندان در این شرکت از جولای ۲۰۲۲ به حساب میآید. شرکت توییچ استریمینگ بازیهای ویدیویی متعلق به آمازون، نیز بیش از ۵۰۰ نفر را در ژانویه ۲۰۲۴ اخراج کرده است، این پس از کاهش ۴۰۰ شغل در مارس گذشته است.
دلیل اخراج کارمندان به نقل از سایت خبری engadget
به نظر می رسد در دوران همه گیری کرونا علاقمندان به بازی های ویدیویی افزایش یافته بودند و این افزایش باعث رشد شرکت های توسعه دهنده بازی های ویدیویی شده بود و این روند پس از دوران همه گیری کرونا نزولی شده است و این شرکت ها را با مشکل جدی مواجه کرده است .
همچنین با توسعه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت گرافیک دیگر داشتن کارمند به صرفه نیست و استفاده از هوش مصنوعی در این صنعت نیاز به کارمندان را کاهش داده است .
دلایل اصلی این اخراج کارمندان شامل هزینههای بالای توسعه بازیها، کاهش درآمد پس از دوران همهگیری کرونا ، و تلاش برای تطبیق با تغییرات در تقاضای مصرفکنندگان است. افزایش هزینههای توسعه باعث شده است که شرکتها به لغو پروژهها و اخراج تیمهای توسعهدهنده خود روی بیاورند. به عنوان مثال، Embracer Group تیم بازی Tiny Tina’s Wonderlands را کاهش داده و چندین پروژه دیگر را نیز لغو کرده است.
این اخراجها نتیجه افزایش تقاضای بیرویهای هستند که صنعت بازیهای ویدیویی در دوران همهگیری کووید-۱۹ تجربه کرد. در آن زمان، تقاضا برای بازیهای ویدیویی به شدت افزایش یافت و شرکتها برای پاسخگویی به این تقاضا نیروی کار خود را گسترش دادند. اما با پایان دوران همهگیری و بازگشت زندگی به حالت عادی، تقاضا کاهش یافت و شرکتها مجبور شدند تا برای تطبیق با واقعیتهای جدید اقتصادی، نیروی کار خود را کاهش دهند.
تأثیرات اخراج کارمندان بر بازار کار
این موج از اخراج کارمندان نه تنها بر شرکتها، بلکه بر بازار کار و اقتصاد کلی صنعت بازیهای ویدیویی نیز تأثیر گذاشته است. به طور خاص، بسیاری از استودیوهای کوچک و متوسط نیز تحت تأثیر قرار گرفتهاند. برای مثال، استودیوهای نوپایی مانند Ridgeline Games و Deviation Games قبل از انتشار اولین بازیهای خود تعطیل شدند. Ridgeline Games که در سال ۲۰۲۱ تأسیس شده بود، در سال ۲۰۲۴ تعطیل شد و EA تیم کامل آن را در فوریه ۲۰۲۴ اخراج کرد.
علاوه بر این، شرکتهایی مانند Sony نیز مجبور به لغو پروژهها و اخراج کارمندان خود شدهاند. سونی یک بازی خدمات زنده از استودیوی Naughty Dog را لغو کرده و باعث اخراج کارکنان شده است. Ubisoft نیز سه بازی اعلام نشده را در ژانویه ۲۰۲۳ لغو کرده است.
چالشهای توسعه بازیها
یکی از دلایل پشت پرده اخراج کارمندان، افزایش هزینههای توسعه بازیها است. توسعه بازیهای AAA با کیفیت بالا نیازمند سرمایهگذاریهای عظیمی است که هر شرکت نمیتواند از پس آن برآید. این هزینهها شامل توسعه، بازاریابی، و نگهداری بازیها میشود. بسیاری از شرکتها مجبور شدهاند تا پروژههای خود را لغو کنند یا تیمهای توسعهدهنده خود را کاهش دهند تا بتوانند با این هزینهها مقابله کنند.
تلاش اتحادیه های صنعت بازی ویدیویی
با افزایش اخراج کارمندان، تلاشهای اتحادیهها برای محافظت از کارکنان در برابر این تحولات نیز افزایش یافته است. در Sega of America، اتحادیه AEGIS-CWA توانست کارمندان زیادی را از خطر اخراج حفظ کند. و به کارگران موقت بستههای کمک معیشتی ارائه دهد. این تلاشها نشاندهنده اهمیت اتحادیهها در حفظ حقوق کارکنان در مواجهه با تغییرات ساختاری در صنعت است.
با توجه به رویه اخراج کارمندان و تغییرات ساختاری، صنعت بازیهای ویدیویی باید به دنبال راهحلهای جدیدی برای مقابله با چالشهای پیشرو باشد. یکی از این راهحلها میتواند تمرکز بیشتر بر بازیهای موبایلی و خدمات آنلاین باشد. بسیاری از شرکتها مانند Sony و Warner Bros. Games به دنبال انتقال فعالیتهای خود به سمت بازی های آنلاین هستند.
با این حال، این حوزه نیز چالشهای خاص خود را دارند. بازیهای آنلاین نیازمند سرمایهگذاریهای طولانیمدت و پشتیبانی مداوم هستند و موفقیت آنها همیشه تضمین شده نیست. علاوه بر این، اشباع بازار و افزایش رقابت نیز میتواند باعث کاهش درآمدهای این شرکتها شود.
تأثیرات اجتماعی و روانی اخراج کارمندان
اخراج کارمندان به صورت گسترده در صنعت بازیهای ویدیویی تأثیرات قابل توجهی بر کارکنان این صنعت داشته است. بسیاری از افرادی که شغل خود را از دست دادهاند، با مشکلات روانی و اقتصادی مواجه شدهاند. احساس عدم امنیت شغلی و عدم اطمینان به آینده باعث شده است که بسیاری از کارکنان به دنبال تغییر شغل یا حتی ترک صنعت بازیهای ویدیویی باشند. این وضعیت باعث ایجاد یک محیط کاری پر استرس و نامطمئن شده است که میتواند تأثیرات منفی بر سلامت روانی کارکنان داشته باشد.
واکنش جامعه و گیمرها به اخراج کارمندان
گیمرها نیز به اخراج کارمندان واکنش نشان دادهاند. بسیاری از گیمرها از اخراجهای گسترده ناراضی هستند و این وضعیت باعث شده است که برخی از آنها به انتقاد از شرکتهای بازیسازی بپردازند. این نارضایتی میتواند تأثیرات منفی بر فروش بازیها و محبوبیت شرکتها داشته باشد. از سوی دیگر، برخی از گیمرها نیز به حمایت از کارکنان اخراجشده پرداختهاند و تلاش میکنند تا با کمپینهای مختلف، توجه عمومی را به مشکلات آنها جلب کنند.
نوآوری و آینده
در حالی که صنعت بازیهای ویدیویی با چالشهای بسیاری مواجه است، همچنان پتانسیلهای زیادی برای نوآوری و رشد وجود دارد. فناوریهای جدید مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، و بازیهای مبتنی بر بلاکچین میتوانند فرصتهای جدیدی برای صنعت ایجاد کنند. این فناوریها میتوانند تجربههای بازی جدید و هیجانانگیزی را برای گیمرها فراهم کنند و بازارهای جدیدی را به روی شرکتهای بازیسازی باز کنند.
علاوه بر این، بازیهای مستقل (Indie Games) نیز میتوانند نقش مهمی در آینده صنعت بازیهای ویدیویی ایفا کنند. با توجه به هزینههای بالای توسعه بازیهای AAA، بسیاری از توسعهدهندگان به سمت ساخت بازیهای مستقل روی آوردهاند. این بازیها معمولاً با بودجههای کمتری تولید میشوند و میتوانند خلاقیت و نوآوری بیشتری را به نمایش بگذارند. موفقیت برخی از بازیهای مستقل نشان میدهد که این بخش از صنعت میتواند به عنوان یک موتور رشد و نوآوری عمل کند.
نقش دولتها و سیاستگذاران
دولتها و سیاستگذاران نیز میتوانند نقش مهمی در حمایت از صنعت بازیهای ویدیویی ایفا کنند. ایجاد سیاستهای حمایتی مانند ارائه تسهیلات مالی، ایجاد برنامههای آموزشی برای توسعهدهندگان بازی، و حمایت از استارتاپهای بازیسازی میتواند به تقویت این صنعت کمک کند. علاوه بر این، همکاریهای بینالمللی و تبادل تجربیات میان کشورهای مختلف میتواند به توسعه و پیشرفت صنعت بازیهای ویدیویی کمک کند و از اشکل مختلف بحران ها در این صنایع مانند اخراج کارمندان جلوگیری نماید.
تغییرات فرهنگی و اجتماعی
تحولات در صنعت بازیهای ویدیویی نه تنها به تغییرات اقتصادی و فناوری محدود نمیشود، بلکه تأثیرات فرهنگی و اجتماعی نیز دارد. بازیهای ویدیویی به عنوان یک رسانه قدرتمند میتوانند نقش مهمی در فرهنگسازی و انتقال مفاهیم اجتماعی ایفا کنند. به عنوان مثال، بازیهایی که به مسائل اجتماعی و محیطی میپردازند، میتوانند آگاهی عمومی را افزایش دهند و به تغییرات مثبت در جامعه کمک کنند.
رشد بازارهای جدید
یکی از راههای مقابله با چالشهای موجود در صنعت بازیهای ویدیویی، ورود به بازارهای جدید و ناشناخته است. بازارهایی مانند آفریقا، خاورمیانه، و آسیای جنوب شرقی پتانسیل بالایی برای رشد دارند. با توجه به افزایش دسترسی به اینترنت و فناوریهای نوین در این مناطق، شرکتهای بازیسازی میتوانند با ارائه بازیهایی که با فرهنگ و نیازهای محلی همخوانی دارند، بازارهای جدیدی را به دست آورند.
سخن پایانی Abazi
موج اخراج کارمندان در صنعت بازیهای ویدیویی در سال ۲۰۲۴ نشاندهنده تغییرات بزرگ در این صنعت است. افزایش هزینههای توسعه، کاهش درآمد، و نیاز به تطبیق با تقاضای مصرفکنندگان باعث شده است که شرکتها به اخراج کارکنان و لغو پروژهها روی بیاورند. در عین حال، تلاش اتحادیه ها نیز در حال افزایش است تا از حقوق کارکنان محافظت کنند.
این تحولات نشاندهنده ضرورت یافتن راهحلهای جدید و استراتژیهای نوآورانه برای مواجهه با چالشهای پیشرو در صنعت بازیهای ویدیویی است. با این حال، آینده این صنعت همچنان پتانسیلهای زیادی دارد و با مدیریت صحیح میتواند به مسیر رشد و توسعه بازگردد. ورود به بازارهای جدید، استفاده از فناوریهای نوین، و حمایت از بازیهای مستقل میتواند به تقویت و پیشرفت صنعت بازیهای ویدیویی کمک کند.
با توجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی، بازیهای ویدیویی میتوانند نقش مهمی در فرهنگسازی و انتقال مفاهیم اجتماعی ایفا کنند. به همین دلیل، اهمیت این صنعت فراتر از جنبههای اقتصادی و تجاری است و باید به عنوان یک رسانه قدرتمند و تأثیرگذار مورد توجه قرار گیرد.
این مطلب نیز مناسب شما میباشد(برای مشاهده کلیک کنید)(مشخصات فنی کنسول دستی ROG Ally X فاش شد)
تاریخ آخرین آپدیت: ۱۳ام مرداد ۱۴۰۳